Læring
Læring og utvikling er en livslang prosess, det er aldri for sent å lære noe nytt.
Opplæring i norsk og samfunnsfag
Voksne som trenger opplæring i grunnleggende ferdigheter har rett til slik opplæring fra kommunen uten å måtte ta hele fag. Opplæringen er viktig for at voksne skal komme videre i utdanning eller jobb.
Folki gjennomfører opplæring i norsk og samfunnsfag for fremmedspråklige eller mennesker som har krav på eller trenger grunnskoleopplæring. Vi har en avtale med Tjeldsund kommune om gjennomføring av opplæringen.
Grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, muntlige og digitale ferdigheter er viktig for alle i vårt samfunn. Disse er en forutsetning for å kunne delta aktivt i opplæring, samfunns- og arbeidsliv. De endrer seg i takt med utviklingen i samfunnet, og særlig digitaliseringen fører til endringer i måten vi leser, skriver, regner og kommuniserer på. Grunnleggende ferdigheter er også en del av kompetansene for det 21. århundret.
-
Voksne har i følge opplæringsloven rett til grunnskoleopplæring. Denne retten inkluderer rett til opplæring i de grunnleggende ferdighetene:
å kunne uttrykke seg muntlig
kunne skrive
å kunne lese
å kunne regne
å kunne bruke digitale verktøy
I 2011 presiserte Kunnskapsdepartementet at voksne som trenger det og ønsker det har rett til grunnskoleopplæring. De kan ha rett til opplæring i bare grunnleggende ferdigheter, opplæring i hele fag eller deler av fag. Rett til opplæring i grunnleggende ferdigheter uten å få opplæring i hele fag er presisert i Utdanningsdirektoratets rundskriv 3/2012.
Kommunene har ansvaret for opplæringen og skal tilrettelegge og tilpasse undervisningen til den enkeltes livssituasjon. Opplæringen behøver ikke være eksamensrettet (opplæringsloven, § 4A-1).
Opplæringen i de grunnleggende ferdighetene skal som hovedregel skje innenfor rammen av de til enhver gjeldende læreplanene for de fem fagene i Kunnskapsløftet som ellers må til for å få vitnemål for voksne.
Kompetanse Norge har utviklet læringsmål i grunnleggende ferdigheter for voksne. Læringsmålene er basert på Utdanningsdirektoratets rammeverk for grunnleggende ferdigheter og læreplanene i Kunnskapsløftet. Læringsmålene er eksempler på lokale læreplaner i grunnleggende ferdigheter for voksne, og kan brukes som utgangspunkt når lærerne skal velge innhold, aktiviteter og arbeidsmåter som utvikler den voksnes grunnleggende ferdigheter. Læringsmålene kan konkretiseres i mer individuelle mål og brukes som et hjelpemiddel for å tilpasse opplæringen til voksne, uavhengig av hvilken sammenheng opplæringen skjer i.
Gå inn på Kompetansenorge.no og les innholdet i opplæringen.
Dersom du har krav på slik opplæring ta kontakt med kommunen for å få et vedtak på at du kan delta i opplæringen uten at det medfører kostnader for deg
Dersom du har rett til å kunne delta i opplæringen kan du ta kontakt med kommunen eller med Folki AS. Du vil da kunne få tilgang til undervisning, men må påregne å betale dette selv.
Undervisningen gjennomføres med 8 timer pr. uke i 38 uker fordelt på 4 timer på mandag og 4 timer onsdag kl. 16.00 – 20.00. Sted er ved Folki AS på Evenskjer. Undervisningen følger skoleruta.
Elever som skal delta på undervisningen bør starte ved oppstart i august. Nye elever kan komme til undervisningen inntil 20. september. Etter dette må det vurderes muligheten for å komme med fra midt i skoleåret.
Når elevene er klare til dette vil de kunne gjennomføre fagprøvene. Dette vurderes og organiseres av lærer ved skolen.
-
Å kunne lese og skrive på nivå 1 innebærer at en leser og skriver korte og kjente tekster en møter ofte. En kan trenge støtte når en leser og skriver i nye situasjoner.
LESE- OG SKRIVESTRATEGIER:
På dette nivået skal en kunnebruke grunnleggende strategier til å gjenkjenne og skrive viktige ord i egen hverdag
ta i bruk egnede digitale lese- og skriveverktøy
skaffe seg et inntrykk av teksten før lesing bruke konteksten til å finne ut hva teksten handler om
sjekke egen forståelse og be om hjelp når en ikke forstår
tenke igjennom hva en ønsker å kommunisere før en skriver
bruke ordbok og ordlister
LESE OG FORSTÅ
På dette nivået skal en kunnelese og forstå korte tekster med frekvente og velkjente ord
finne eksplisitt uttrykt informasjon i enkelt skriftlig materiell
lese og følge enkle instruksjoner og bruksanvisninger med støtte i illustrasjoner
finne hovedtema i enkle tekster når dette er tydelig uttrykt
finne relevant informasjon i kjente oppslag, lister og i annen kort tekst
trekke konklusjoner ut fra enkle tekster
SKRIVE OG KOMMUNISERE
På dette nivået skal en kunneskrive forståelige, enkle tekster til kjente mottakere
skrive enkle tekster som organiserer hverdagen
fylle ut deler av et enkelt skjema
formidle egne meninger og synspunkter på en klar måte i enkle tekster
skrive korte, formelle tekster til kjente mottakere
notere viktig informasjon som gis muntlig
-
Å kunne lese og skrive på nivå 2 innebærer at en leser og skriver oversiktlige tekster. En forholder seg aktivt til skriftlig informasjon og har strategier for å videreutvikle ferdighetene. En kan bruke lesing og skriving i nye situasjoner, til læring og til å løse en del utfordringer i hverdagen.
LESE- OG SKRIVESTRATEGIER
På dette nivået skal en kunnetilpasse egen lesing og skriving i noen grad til medium, mottaker og situasjon
- ta i bruk ulike strategier for kritisk lesing av kjente tekster
bruke oppklarende strategier i lesingen ut fra behov
lese og forstå sammensatte tekster
vurdere kildens troverdighet
bruke kunnskap om setningsstruktur og grammatikk for å forbedre egne tekster
bruke kjennskapen til funksjon og struktur for å fylle ut skjemaer og maler - omarbeide egne tekster etter klare tilbakemeldinger
oppsummere hovedmomenter fra en tekst, både underveis og etter lesingen
strukturere tekster med overskrift, innledning og avslutning
støtte seg til erfaringer med ulike teksttyper ved utforming og tolkning av tekst
Læringsmål i lesing og skriving
LESE OG FORSTÅ
På dette nivået skal en kunnelese velstrukturerte tekster skrevet i et direkte og klart språk
finne og kombinere ulik informasjon i kjente teksttyper for å løse et praktisk problem
vurdere hva som er relevant i tekster med konkurrerende informasjon
identifisere og forholde seg til implisitt informasjon i tekster om kjente emner
lese og følge skriftlige instruksjoner og bruksanvisninger bruke ulike teksttyper for å skaffe seg informasjon
SKRIVE OG KOMMUNISERE:
På dette nivået skal en kunneskrive sammenhengende og i jevnt tempo
skrive instruksjoner og beskjeder tilpasset formål og mottaker
skrive korte formelle tekster med faktainformasjon
mestre ortografi, tegnsetting og ulike setningskonstruksjoner
fylle ut skjemaer med uvant struktur
beskrive hendelser i rapportform
skrive korte, argumenterende tekster med begrunnelser
-
Å kunne lese og skrive på nivå 3 innebærer at en behersker formelle krav til et mangfold av tekster. En leser og skriver på en selvstendig, kritisk og fleksibel måte og velger strategier ut fra sammenheng og behov.
LESE- OG SKRIVESTRATEGIER
På dette nivået skal en kunnetilpasse egen lesing og skriving fleksibelt til medium, mottaker og situasjon
bruke fagkompetanse og andre forkunnskaper for å lese kritisk
vurdere tekster på en kritisk måte
bruke forskjellige virkemidler og strategier ved skriving av ulike teksttyper
variere mellom skumlesing, grundig lesing og søking i tekst etter behov
reflektere over direkte og indirekte informasjon i en tekst
organisere tekstinnhold på ulike måter ut fra behov
LESE OG FORSTÅ
På dette nivået skal en kunnelese ulike fagtekster og hente ut det som er viktig for et aktuelt formål - finne og sammenlikne informasjon i ulike typer tekster, tabeller og grafer
vurdere ideer og meninger fra forskjellige kilder på en kritisk måte
- vurdere om den informasjonen som en kilde gir er relevant for en aktuell problemstilling
lese en tekst og forstå premisser som ikke er tydelig uttrykt
lese en omfattende tekstmengde og bearbeide denne for faglig utvikling
SKRIVE OG KOMMUNISERE
På dette nivået skal en kunneskrive fagtekster med passende fagterminologi
integrere, referere og sitere relevante kilder
skrive detaljerte tekster knyttet til eget fagfelt eller egne interesser
skrive klare og konsise instruksjoner og forklaringer til andre
beskrive problemstillinger på en nyansert og velstrukturert måte
kontrollere og gjøre endringer i detaljerte skjemaer og oversikter
skrive lengre argumenterende tekster
skrive med utgangspunkt i flere skriftlige kilder og referere og sitere korrekt.
For mer informasjon og kostnader:
Ta kontakt med Tjeldsund kommune ved Hilde Sjøvoll eller Folki ved Knut–Helge Munkebye, tlf: +47 91 86 25 05,
e-post knut.helge.munkebye@folki.no