Læring

Læring og utvikling er en livslang prosess, det er aldri for sent å lære noe nytt.

Bilde av veileder og flere elever som jobber i et lyst og trivelig klasserom.

Opplæring i norsk og samfunnsfag

Voksne som trenger opplæring i grunnleggende ferdigheter har rett til slik opplæring fra kommunen uten å måtte ta hele fag. Opplæringen er viktig for at voksne skal komme videre i utdanning eller jobb. 

Folki gjennomfører opplæring i norsk og samfunnsfag for fremmedspråklige eller mennesker som har krav på eller trenger grunnskoleopplæring. Vi har en avtale med Tjeldsund kommune om gjennomføring av opplæringen.

Grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving, muntlige og digitale ferdigheter er viktig for alle i vårt samfunn. Disse er en forutsetning for å kunne delta aktivt i opplæring, samfunns- og arbeidsliv. De endrer seg i takt med utviklingen i samfunnet, og særlig digitaliseringen fører til endringer i måten vi leser, skriver, regner og kommuniserer på. Grunnleggende ferdigheter er også en del av kompetansene for det 21. århundret.

  • Voksne har i følge opplæringsloven rett til grunnskoleopplæring. Denne retten inkluderer rett til opplæring i de grunnleggende ferdighetene:

    • å kunne uttrykke seg muntlig

    • kunne skrive

    • å kunne lese

    • å kunne regne

    • å kunne bruke digitale verktøy

    I 2011 presiserte Kunnskapsdepartementet at voksne som trenger det og ønsker det har rett til grunnskoleopplæring. De kan ha rett til opplæring i bare grunnleggende ferdigheter, opplæring i hele fag eller deler av fag. Rett til opplæring i grunnleggende ferdigheter uten å få opplæring i hele fag er presisert i Utdanningsdirektoratets rundskriv 3/2012.

    Kommunene har ansvaret for opplæringen og skal tilrettelegge og tilpasse undervisningen til den enkeltes livssituasjon. Opplæringen behøver ikke være eksamensrettet (opplæringsloven, § 4A-1).

    Opplæringen i de grunnleggende ferdighetene skal som hovedregel skje innenfor rammen av de til enhver gjeldende læreplanene for de fem fagene i Kunnskapsløftet som ellers må til for å få vitnemål for voksne.

    Kompetanse Norge har utviklet læringsmål i grunnleggende ferdigheter for voksne. Læringsmålene er basert på Utdanningsdirektoratets rammeverk for grunnleggende ferdigheter og læreplanene i Kunnskapsløftet. Læringsmålene er eksempler på lokale læreplaner i grunnleggende ferdigheter for voksne, og kan brukes som utgangspunkt når lærerne skal velge innhold, aktiviteter og arbeidsmåter som utvikler den voksnes grunnleggende ferdigheter. Læringsmålene kan konkretiseres i mer individuelle mål og brukes som et hjelpemiddel for å tilpasse opplæringen til voksne, uavhengig av hvilken sammenheng opplæringen skjer i.

    Gå inn på Kompetansenorge.no og les innholdet i opplæringen.

    Dersom du har krav på slik opplæring ta kontakt med kommunen for å få et vedtak på at du kan delta i opplæringen uten at det medfører kostnader for deg

    Dersom du har rett til å kunne delta i opplæringen kan du ta kontakt med kommunen eller med Folki AS. Du vil da kunne få tilgang til undervisning, men må påregne å betale dette selv.

    Undervisningen gjennomføres med 8 timer pr. uke i 38 uker fordelt på 4 timer på mandag og 4 timer onsdag kl. 16.00 – 20.00. Sted er ved Folki AS på Evenskjer. Undervisningen følger skoleruta.

    Elever som skal delta på undervisningen bør starte ved oppstart i august. Nye elever kan komme til undervisningen inntil 20. september. Etter dette må det vurderes muligheten for å komme med fra midt i skoleåret.

    Når elevene er klare til dette vil de kunne gjennomføre fagprøvene. Dette vurderes og organiseres av lærer ved skolen.

  • Å kunne lese og skrive på nivå 1 innebærer at en leser og skriver korte og kjente tekster en møter ofte. En kan trenge støtte når en leser og skriver i nye situasjoner.

    LESE- OG SKRIVESTRATEGIER:
    På dette nivået skal en kunne

    • bruke grunnleggende strategier til å gjenkjenne og skrive viktige ord i egen hverdag

    • ta i bruk egnede digitale lese- og skriveverktøy

    • skaffe seg et inntrykk av teksten før lesing bruke konteksten til å finne ut hva teksten handler om

    • sjekke egen forståelse og be om hjelp når en ikke forstår

    • tenke igjennom hva en ønsker å kommunisere før en skriver

    • bruke ordbok og ordlister


    LESE OG FORSTÅ

    På dette nivået skal en kunne

    • lese og forstå korte tekster med frekvente og velkjente ord

    • finne eksplisitt uttrykt informasjon i enkelt skriftlig materiell

    • lese og følge enkle instruksjoner og bruksanvisninger med støtte i illustrasjoner

    • finne hovedtema i enkle tekster når dette er tydelig uttrykt

    • finne relevant informasjon i kjente oppslag, lister og i annen kort tekst

    • trekke konklusjoner ut fra enkle tekster

    SKRIVE OG KOMMUNISERE
    På dette nivået skal en kunne

    • skrive forståelige, enkle tekster til kjente mottakere

    • skrive enkle tekster som organiserer hverdagen

    • fylle ut deler av et enkelt skjema

    • formidle egne meninger og synspunkter på en klar måte i enkle tekster

    • skrive korte, formelle tekster til kjente mottakere

    • notere viktig informasjon som gis muntlig

  • Å kunne lese og skrive på nivå 2 innebærer at en leser og skriver oversiktlige tekster. En forholder seg aktivt til skriftlig informasjon og har strategier for å videreutvikle ferdighetene. En kan bruke lesing og skriving i nye situasjoner, til læring og til å løse en del utfordringer i hverdagen.


    LESE- OG SKRIVESTRATEGIER
    På dette nivået skal en kunne

    • tilpasse egen lesing og skriving i noen grad til medium, mottaker og situasjon

    • - ta i bruk ulike strategier for kritisk lesing av kjente tekster

    • bruke oppklarende strategier i lesingen ut fra behov

    • lese og forstå sammensatte tekster

    • vurdere kildens troverdighet

    • bruke kunnskap om setningsstruktur og grammatikk for å forbedre egne tekster

    • bruke kjennskapen til funksjon og struktur for å fylle ut skjemaer og maler - omarbeide egne tekster etter klare tilbakemeldinger

    • oppsummere hovedmomenter fra en tekst, både underveis og etter lesingen

    • strukturere tekster med overskrift, innledning og avslutning

    • støtte seg til erfaringer med ulike teksttyper ved utforming og tolkning av tekst

    Læringsmål i lesing og skriving

    LESE OG FORSTÅ
    På dette nivået skal en kunne

    • lese velstrukturerte tekster skrevet i et direkte og klart språk

    • finne og kombinere ulik informasjon i kjente teksttyper for å løse et praktisk problem

    • vurdere hva som er relevant i tekster med konkurrerende informasjon

    • identifisere og forholde seg til implisitt informasjon i tekster om kjente emner

    • lese og følge skriftlige instruksjoner og bruksanvisninger bruke ulike teksttyper for å skaffe seg informasjon


    SKRIVE OG KOMMUNISERE:
    På dette nivået skal en kunne

    • skrive sammenhengende og i jevnt tempo

    • skrive instruksjoner og beskjeder tilpasset formål og mottaker

    • skrive korte formelle tekster med faktainformasjon

    • mestre ortografi, tegnsetting og ulike setningskonstruksjoner

    • fylle ut skjemaer med uvant struktur

    • beskrive hendelser i rapportform

    • skrive korte, argumenterende tekster med begrunnelser

  • Å kunne lese og skrive på nivå 3 innebærer at en behersker formelle krav til et mangfold av tekster. En leser og skriver på en selvstendig, kritisk og fleksibel måte og velger strategier ut fra sammenheng og behov.


    LESE- OG SKRIVESTRATEGIER
    På dette nivået skal en kunne

    • tilpasse egen lesing og skriving fleksibelt til medium, mottaker og situasjon

    • bruke fagkompetanse og andre forkunnskaper for å lese kritisk

    • vurdere tekster på en kritisk måte

    • bruke forskjellige virkemidler og strategier ved skriving av ulike teksttyper

    • variere mellom skumlesing, grundig lesing og søking i tekst etter behov

    • reflektere over direkte og indirekte informasjon i en tekst

    • organisere tekstinnhold på ulike måter ut fra behov


    LESE OG FORSTÅ
    På dette nivået skal en kunne

    • lese ulike fagtekster og hente ut det som er viktig for et aktuelt formål - finne og sammenlikne informasjon i ulike typer tekster, tabeller og grafer

    • vurdere ideer og meninger fra forskjellige kilder på en kritisk måte

    • - vurdere om den informasjonen som en kilde gir er relevant for en aktuell problemstilling

    • lese en tekst og forstå premisser som ikke er tydelig uttrykt

    • lese en omfattende tekstmengde og bearbeide denne for faglig utvikling


      SKRIVE OG KOMMUNISERE
      På dette nivået skal en kunne

    • skrive fagtekster med passende fagterminologi

    • integrere, referere og sitere relevante kilder

    • skrive detaljerte tekster knyttet til eget fagfelt eller egne interesser

    • skrive klare og konsise instruksjoner og forklaringer til andre

    • beskrive problemstillinger på en nyansert og velstrukturert måte

    • kontrollere og gjøre endringer i detaljerte skjemaer og oversikter

    • skrive lengre argumenterende tekster

    • skrive med utgangspunkt i flere skriftlige kilder og referere og sitere korrekt.

For mer informasjon og kostnader:
Ta kontakt med Tjeldsund kommune ved Hilde Sjøvoll eller Folki ved Knut–Helge Munkebye, tlf: +47 91 86 25 05,
e-post knut.helge.munkebye@folki.no